Fårvandring

Lördagen spenderade jag i Borganes. Enligt tradition så har de ett race en gång per år där man först vandrar med fåren från hagen och in i staden, och fåren får springa fritt efter vägen (och in bland husknutar) för att sedan hitta sina rätta ägare. När de hunnit till centrum så fångas dom in, och barnen får leka med dem. Dvs rida på dem, slita dem i hornen, klappa dem etc. Vad jag tycker om det vet jag inte riktigt, som barn måste det vara roligt men mindre kul är det för dom livrädda fåren. Hela Borganes befolkning befann sig i centrum och det var uppträdande, försäljning etc. Fick samma känsla som våran speciella helg, Storumandagarna, fast detta var mindre, kallare och luktade en aning mer fårskit. Borganes är en otroligt vacker stad, med cirka 3000 invånare. Jag har ju bott i Akranes hela sommaren och där säger man att Borganes är det sorgligaste staden på hela Island. Men efter att ha umgåtts med Borganesbor har jag insett att det är samma jargong som mellan Storuman och Sorsele! Hade en sjukt trevlig dag, käkade köttsoppa gjord på fårkött (såklart), och köpte mig även ett vackert fårskinn jag ska ta med mig hem som minne från Island. :)



Undra om killen med den grymma mössan vann tävlingen om vem som hade bästa "ull-plagget"?



Promenad i Borganes. Det har lagt sig snö på fjällen nu :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0