Gårdagens äventyr



Igår var jag för första gången och kröp i en grotta! Fick höra av en vän att det fanns ett ställe 5 minuter från Bifröst, där man kunde krypa i en grotta och komma upp på andra sidan vägen. Supercoolt! Så igår när det var okej väder kom han och hämtade mig och vi begav oss till grottan iklädda oömma kläder, grova handskar och ficklampan i högsta hugg.

Inne i grottan

 

Så här såg det ut inne i grottan. (Önskar jag haft batteri i systemkameran så ni kunde fått se hur otroligt lite utrymme det var att ta sig fram på) I början var det lätt men efter en stund var det dags att börja krypa på knäna på stenhård lava. Min guide berättade spännande historier om troll som sägs leva i dessa grottor :) Spännande var att höra hur man hittat dessa grottor på Island. Ofta genom att får ramlar ner i dem och skriker när dom inte tar sig upp! Och det finns troligtvis massor av grottor som inte är upptäckta ännu. Idag har jag blåmärken på armbågar och knän, samt en bula i huvudet sedan jag knockade i en "lavadroppe" som hängde ner ifrån taket. Men vilken upplevelse, någonstans i mitten av den ca 150-200m långa tunneln var det så trångt att vi fick åla oss fram, det gick inte ens att gå på knäna! Så "Check" , nu har jag klarat av att krypa i en grotta utan att fega ur eller att få klaustrofobi ;)

 

Glad tjej vid slutet av grottan !

 

Sällskapet :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0